Photobucket
Photobucket
Photobucket
Sabtu, 31 Julai 2010
Salam semua...
Aku nak tanya korang ni. Pernah tak akaun social networking korang seperti Facebook, Myspace, Tagged atau yang seangkatan dengannya di hack? Kalau tak pernah, korang hati2 la ye...mungkin korang mangsa yg seterusnya..aku pun baru kemarin jadi mangsa terbaru...

Aku mula2 tak tau camne aku boleh kena hack sebab masa tu aku tengah chatting ngan seorg kawan di facebook..sibuk2 sembang, tiba2 kawan chat aku tu hantar satu link kat aku..aku pun pelik ar...pastu aku tanya kawan aku tu..kalau korang nak tau apa yg berlaku, korang tengok la kat bawah ni...

 Haaa...korang dah tau kan, bila aku tanya kawan aku tu..dia pun tak tahu apa2...pastu aku pun klik la link tu..rupa dia pun lebih kurang cam facebook gak cuma ringkas sikit je...dia seperti korang mula2 nak login facebook..kena masukkan email dan password la...bila aku dah masukkan apa yg disuruh, tiba2 je akaun facebook aku kena login balik..pada hal aku dah login sebelum ni...dah jadi camtu aku pun buat seperti dibawah ni..

Korang dah nampak kan...camtu la aku kena buat bila akaun facebook aku kena hack oleh hacker...tu, yg aku tanda tu..korang baca betul2..jangan klik link selain daripada link asal facebook...ini menjadi pengajaran bagi aku supaya tidak klik link yg bukan2 lagi..maksud aku link yg suruh aku masukkan email dan password dari website yg tak diketahui selain website facebook yg asal..

Sebelum aku kena hack, aku pernah cari maklumat camne cara hacker boleh hack akaun kita..mungkin cara mereka seperti pic dibawah ni la kot...

Aku rasa camtu la cara hacker cari mangsa dia org..Aku harap korang yg dah kena atau yg belum jadi mangsa hacker hati2 lah ye...aku buat entri ni pun sebagai peringatan untuk korang, walaupun info ni tak banyak mana pun..Satu lagi aku ada sediakan perkataan utk korang yg tak faham apa dia hack dan hacker ni..Kalau ada salah bagitau ye..^_^

Hack = Godam.
Hacker = Penggodam.
Hacking = Menggodam.
Hacked = Digodam.

P/S: Ayat aku dah berterabur masa taip entri ni, jadi maaf ye..

6 pukulan:

Unknown berkata...

bahaya nie.. thanks info :D

my recent post:
CHROME SEMAKIN BEST!

Tengku Mann berkata...

sama2... :)

Neo_matrixzz berkata...

FB makin bahye..dah 3kali aku kene tukar password gak..leceh tul..kene cam gambar2 kawan la..hampeh..

Tengku Mann berkata...

aik...ko pun kena gak ke bro..

Seindah.Bidadari berkata...

salam..

Alhamdulillah belum kena lg..tp akan berjaga2 lepas ni..

thanks..=)

Tengku Mann berkata...

w'salam..

sama2..^_^

Blog masih dibaiki..harap anda bersabar..^_^

About Me

Foto Saya
Tengku Mann
Jerantut, Pahang, Malaysia
Lihat profil lengkap saya
Lilypie Angel and Memorial tickers

Pengikut Sejati